Personal Branding

Ook jij bent een ‘merk’. Wist je misschien nog niet, maar probeer het eens van die kant te bekijken. Want je kansen op een baan nemen toe door als merk bij werkgevers binnen te komen. Dat hoeft geen bakken met geld te kosten. Aandacht en gezond verstand. Dat is genoeg. Als je een beetje afstand neemt en nadenkt over jezelf als merk, is het makkelijker om een lijst te maken van je unieke eigenschappen en kwaliteiten. En die mag je gerust iets aandikken.

Heb je het ‘merk ik’ gecreëerd, ga er dan zorgvuldig en consequent mee om. In je cv, maar bijvoorbeeld ook op social media en tijdens sollicitatiegesprekken. Als recruiters zien we graag dat het beeld dat we van je vormen overal wordt bevestigd. En het gaat er immers om dat je ons weet te verleiden!

Benadruk wat jou als ‘merk’ uniek maakt

Douwe Egberts benoemt andere kwaliteiten dan Nespresso. Het is allebei koffie, maar het zijn twee unieke merken. Ook ieder mens is uniek. Recruiters letten op kleine dingen die dat onderstrepen. Het liefst met betrekking tot de baan of functie. Ga jij bijvoorbeeld voor een sales functie, dan zoeken recruiters naar punten waaruit blijkt dat je representatief bent, vlot communiceert en mensen snel voor je inneemt. Alles wat benadrukt dat jij in de wieg gelegd bent voor commercie, versterkt jouw merk. Solliciteer je op een administratieve functie, dan kijkt een recruiter eerder naar aspecten waaruit blijkt dat je nauwkeurig bent, snel je weg weet in nieuwe digitale systemen en makkelijk samenwerkt.

Punten waar wij als recruiters op letten

Wat de functie of positie waarop je solliciteert ook is, er is altijd een aantal vaste punten waarop recruiters letten:

  • Je informatie moet eerlijk, controleerbaar en authentiek zijn
  • We zien graag dat je persoonlijke sterke punten en kwaliteiten er direct uitspringen
  • Hoe energieker en positiever jij je uit, hoe groter de kans op de baan
  • Let erop dat je jezelf nergens tegenspreekt
  • Zorg ervoor dat informatie correct en up-to-date is

Waar en hoe begin je?

Jezelf neerzetten als merk begint met de vraag wie je bent, wat je kunt, wat je wilt bereiken en welke weg je wilt bewandelen. Houd jezelf een spiegel voor en schrijf de belangrijkste punten eens op:

  • Ben ik solo op mijn best of in een team of groep?
  • Ben ik secuur of meer van de grote lijnen?
  • Neem ik mijn verantwoordelijkheid en waar blijkt dat uit?
  • Werk ik het liefst zelfstandig of houd ik ervan gecoacht te worden?
  • Ben ik actief in verenigingen of vrijwilligersverband?
  • Wat motiveert me?
  • Neem ik snel informatie op?
  • Waar weet ik veel van en waar gaat mijn hart sneller van kloppen?
  • Waar heb ik een hekel aan?

Wees eerlijk en beschrijf jezelf op een positieve manier. Leg de nadruk op je sterke punten en passies, maar overdrijf niet. Laat iemand die jou goed kent eens meelezen. Zet alles wat jou bijzonder maakt op een A4-tje. Dat is je blauwdruk. Pak die er altijd bij als je een motivatie schrijft, je cv bijwerkt of een interview voorbereidt.

Bouwen aan je merk

Je weet wie je bent, wat jouw kracht is en waar je op wilt focussen om recruiters te overtuigen. Check nu als eerste of je kwaliteiten goed terugkomen in je cv. Lees ook: Wat moet er in mijn cv? Bedenk dat recruiters onderscheidende persoonlijke kwaliteiten minstens zo belangrijk vinden als opleiding en ervaring. Logisch. Er zijn meer kandidaten met dezelfde opleiding en vergelijkbare werkervaringen. Maar er bestaat maar één jij!

Laat social media voor je werken

Er zijn verschillen wegen die leiden naar die ene leuke baan. Zelf actief solliciteren op vacatures is er één van. Daarnaast zijn recruiters vaak actief op zoek naar talent. We zoeken op social media en grotere job- en vacaturesites. Vooral LinkedIn is voor ons een belangrijke bron. Gebruik de blauwdruk die je hebt gemaakt om een goed profiel op LinkedIn aan te maken. Koppel dat profiel aan je cv. Let er ook op dat informatie over jou op jobboards overeenstemt met de blauwdruk. Tot slot: besef dat recruiters ook een kijkje nemen op Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest. Wees daarop jezelf, maar wees voorzichtig met meningen of foto’s die afbreuk doen aan wat je als ‘merk’ wilt uitstralen.