Sollicitatiebrief

Vraag je af hoe jij het bedrijf waar je solliciteert verder kunt helpen. Want daar gaat werk om: voordeel en vooruitgang voor iedereen.

Als recruiters zien we in je sollicitatiebrief (of mail) graag terug dat je je hebt verdiept in het bedrijf en de functie. Dat jij de beste kandidaat voor de job bent en past bij de vereisten die in de vacature omschreven staan, willen we beknopt en overtuigend van je horen. Met enthousiasme en energie. Waarom ga jij van deze functie een succes maken? Geef daar maar eens antwoord op.

Hieronder een paar gouden regels. Een aantal zal je bekend voorkomen, maar het kan nooit kwaad om je concept-motivatie er nog eens naast te leggen.

Gouden regels voor een effectieve sollicitatiebrief:

  • Verdiep je in de functie-eisen en het bedrijf
  • Stem je motivatie en onderscheidende kwaliteiten en eigenschappen af op de functie
  • Zorg voor een persoonlijke maar formele aanhef
  • Gebruik korte zinnen en een heldere indeling
  • Onderbouw je kwaliteiten met concrete voorbeelden en successen
  • Vermijd holle frasen en clichés
  • Wees authentiek en eerlijk, maar niet te bescheiden
  • Overtuig de lezer ervan je uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek
  • Beperk je tot één A4-tje
  • Laat je inspireren door voorbeeld-sollicitatiebrieven op internet
  • Maak een correct, verzorgd en foutloos document

De bouwstenen

Een goede motivatie heeft een kop, een lijf en een staart. Ofwel: een aanhef en opening van één alinea; een middendeel van twee of hooguit drie alinea’s en een afsluitende alinea. Houd de informatie compact. ‘Less is more’. Eén A4-tje is je maximum.

Aanhef

Met een persoonlijke aanhef, met naam en toenaam, maak je meteen de beste indruk. Vertelt de vacaturetekst niet tot wie je je moet richten, probeer daar dan telefonisch achter te komen.

Je openingsalinea

Hierin zet je de schijnwerper meteen op jezelf. Wie ben je, wat maakt jou geschikt voor deze baan, wat heb je te bieden en vooral: wat is je motivatie om juist op deze functie bij dit bedrijf te solliciteren! Probeer je te verplaatsen in de functie-eisen en het bedrijf en zoek naar raakvlakken. Voorbeeld? ‘Toen ik uw vacature voor een verkoopmedewerker zag, was ik meteen enthousiast. Ik dacht: dit is mijn kans om te laten zien dat ik klanten kan overtuigen en naar doelen toe kan werken.’ Dát is een openingszin waar wij als recruiters warm van worden.

Het middendeel

Hier ga je dieper in op je eigenschappen en kwaliteiten. Doel: interesse wekken voor wie je bent en wat je kunt. Haak in op de functie-eisen. Onderbouw wat je weet en kunt. Bij voorkeur met concrete ervaringen in eerdere banen, vrijwilligerswerk of je studententijd. Benadruk je successen.

De afsluiting

Maak een krachtige samenvatting, verwijs naar je cv, en geef aan dat je je erop verheugd om het bedrijf beter te leren kennen en jouw kwaliteiten en motivatie toe te lichten. Sluit af met een ‘vriendelijke groet’ en je naam. Vergeet je handtekening niet als het om een fysieke brief gaat. En vermeld helemaal onderin: bijlage: curriculum vitae. Doel: overtuig ons ervan dat we je moeten uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.